.

"Vino și asează-te.
Peste două zile nu voi mai fi aici...
Și pe urmă...niciodată."
(Vasili Șukșin)




duminică, 24 octombrie 2010

"Intregul...Intregului meu "


Am re-re-vazut „Baraka”.
De la prima vizionare , am cautat Cuvantul Baraka ... un vechi cuvant islamic sufi: "binecuvantare" sau "respiratie" sau "esenta vietii".
Filmul nu este o colectie de teme,simboluri,concepte, prezentate la “rece”. ..
A reusit sa uneasca toate traditiile cu toate particularitatile lor de exprimare.
M-a lasat ,doar cu “vazul” si “auzul” , sa ma descopar ca picatura in mistica crestina legata de celelalte (atat de asemantoare! ), sa inteleg calea nemediatizata catre Dumnezeu ...
Si fiinca foarte rar am trecut puntea misticii musulmane ...azi raman in duh ...incercand sa fiu chiar duh ..intre CUVINTELE unui poem de AL-HALLAJ .



„ O,INTREG AL INTREGULUI MEU

Iata-ma aici, iata-ma aici, o, secretul meu, o destainuirea mea !
Iata-ma aici,iata-ma aici, o, sfarsitul meu,o, ratiunea ,mea !
Te chem...Nu esti Tu cel care ma cheama la Tine !
Cum sa iti fi vorbit tie , daca Tu nu mi-ai fi vorbit mie?
O. esenta a esentei existentei mele, o , punct final al telului meu !
Tu care ma faci sa vorbesc , o, Tu , Cuvintele mele !Tu sclipirile mele !
O, Intreg al Intregului meu !O, auz.al meu,o, vaz al meu !
O, Intreg al meu, structura a mea si parti ale mele !
O,Intreg al Intregului meu, Tot al tuturor lucrurilor, enigma echivoca, intunec intregul intregului Tau atunci cand vreau sa iti dau forma !
O, tu, de care spiritul meu se agata deja murind de extaz!
Ah, nenorocirea mea continua sa iti fie dovada !...
O, obiect suprem pe care eu il cer si il astept! O, oaspetele meu !
O, aliment al spiritului meu !O, viata a mea in aceasta lume si in cealalta !
Inima mea sa fie salvarea ta ! O, auzul meu, oh, vazul meu !
De ce atata intarziere, in exilul meu atat de departe ?
Ah, desi pentru ochii mei te ascunzi in nevazut, inima mea deja te contempla, din departarea mea , da, din exilul meu !”


2 comentarii:

  1. Omu' ala care a scris atatea O-uri, precis ca vorbea cu Allah. Io m-am prins!

    RăspundețiȘtergere
  2. PTRU..
    Dumneata ai dreptate :))
    Ei cu OOOOOO...noi cu OOOOOF !
    Dar catre acelasi Doamne-Doamne .

    RăspundețiȘtergere